Historik Josef Pekař
Jméno Josefa Pekaře je jednoznačně spojeno
s historickou vědou. Po absolvování
mladoboleslavského gymnázia nastoupil
v roce 1888 na Karlovu univerzitu, která se stala
jeho
pracovním útočištěm po zbytek života.
Zde ho
ovlivnil zejména historik Jaroslav
Goll (1846–1929), jehož nástupcem se postupně
stal. I
díky němu se zapojil do
probíhajících sporů
o pravost tzv. Rukopisů na straně jejich odpůrců. Pod
vedením svých učitelů Jaroslava Golla a
Antonína
Rezka (1853–1909) vypracoval průkopnickou práci o
Albrechtovi z Valdštejna, která se stala
z hlediska odbornosti i literárních
kvalit jednou
z nejvýraznějších
historických knih
přelomu
19. a 20. století.
Během své několik desítek let
trvající odborné činnosti se Pekař
věnoval mnoha
tématům. Zajímaly ho
nejstarší středověké legendy,
otázka
významu Bílé hory i období
vlády
rakouského císaře Františka Josefa I.
Do dějin dějepisectví se však zapsal dvěma
zásadními pracemi – o Janu Žižkovi a o
Kosti. V
první z nich se pokusil ukázat
husitského vojevůdce jako středověkého
válečníka se všemi pozitivy i
negativy. V
druhé knize pak načrtnul obraz života
lidí na kosteckém panství po bitvě na
Bílé hoře – tak
říkajíc na
zámku i v podzámčí.
„Tu
Kost měl jsem blouznivě rád od studentských let
(odpusťte
ten vroucí
tón: vyrůstal jsem ještě
v ovzduší
romantismu) a láska ta zesílila se
v posledních letech, když naše četa
turnovská navázala s Kostí a
s domácí paní na Kostecku,
rozkošnou
Sobotkou, mnohonásobné styky
turistické i společenské. Tak počaly se
výlety na
Kost dnešní doby střídati
s jízdami do
Jindřichova Hradce,
k stařičkému archiváři
černínskému,
panu Tischerovi; v pracovně jeho poskytnuta mi byla
příležitost prodlévati znovu a
znovu na Kosti let 1637–1738 a poznati (a to namnoze
dopodrobna) lidi i poměry dávno
zašlých dob během
celých tří generací. Brzo
našel jsem i jiné cesty ke Kosti věků
minulých, od
století 16. do 19. – a výsledkem těch
studií
je tato kniha.“ Josef Pekař,
Kniha o Kosti, 1909
Hrubá Skála a spor o
Rukopisy
Význam zdejší krajiny s
množstvím
hradů a zámků je pro Josefa Pekaře
neoddiskutovatelný a
ani na této
naučné stezce není opominut.
V rané
fázi Pekařovy kariéry sehrála
významnou
roli Hrubá Skála, která se
však vždy „Hrubou“
nenazývala. Historikův
příspěvek ve sporu o pravost Rukopisů je
s ní
spojený.
V době národního
obrození se
čeští spisovatelé snažili, aby
svými
díly přispěli k probuzení
národního ducha. Obrozenci využívali
všech
možných prostředků, které mohly napomoci
k naplnění jejich
cílů, a opírali své
literární
práce o vše, co mohlo přispět k rozmachu
národní hrdosti a pochopení
národní kontinuity. Jedno však
našim
obrozencům chybělo. Sousední národy měly
staré
legendy o udatnosti a chrabrosti svého
národa, český národ však
tyto legendy
postrádal, a to v době, která se přímo
obracela k
národním mytologiím. A tak se
na pomyslném vrcholu českého
národního
obrození „náhle“ objevily
Rukopisy,
které obsahovaly básně
vyprávějící o velkolepých
činech
národa českého. Záhy po
uveřejnění Rukopisů
se objevily i pochybnosti o jejich
pravosti a v jistém smyslu probíhá
spor o Rukopisy
dodnes.
Roku 1886 začala na stránkách
časopisu Athenaeum
polemika nad pravostí
Královédvorského a
Zelenohorského rukopisu. Děj básně
Beneš Heřmanov z Rukopisu
královédvorského, který se
odehrává v našem kraji, Pekaře zaujal
už na
gymnáziu. O čtyři roky později ve
stejném periodiku vyšla jeho drobná
práce Hrubá
Skála, příspěvek k historické
topografii a ke sporu o Rukopis
královédvorský. Student
pátého
semestru filozofické fakulty na sebe upozornil
brilantní
formulací a poměrně
jednoduchým argumentem,
dokládajícím, že se
hrad až do 17. století nazýval
„Skály“,
nikoliv Hrubá Skála. Po čase se
k tématu
ještě vrátil v Listech filologických,
kde
publikoval již obsáhlejší stať
s názvem Hrubá
Skála v Rukopise
královédvorském.
Tak jako řada dalších
částí
Rukopisů, došla i báseň Beneš Heřmanov
uměleckého ztvárnění, a to v
podobě rozměrného plátna nazvaného Pobití
Sasíků pod Hrubou Skálou. To vzniklo
k
příležitosti Národopisné
výstavy českoslovanské v roce 1895, kde bylo
instalováno jako dioráma se skutečnými
pískovcovými kameny a kládami,
podobnými těm na plátně. Postavy v
prvním
plánu obrazu jsou v životní velikosti a na
částech
jejich oděvu
je nalepena skutečná kůže. Skicu obrazu navrhl
Mikoláš Aleš (1852–1913) a
samotná
malba byla svěřena významným
akademickým
malířům Vojtěchu Bartoňkovi (1859–1908), Karlu
Vítězslavu Maškovi (1865–1927)
a Václavu Jansovi (1859–1913).
Plátno
ohromující svými rozměry (10
× 8,5 metru) se
řadí k největším světovým
plátnům
vůbec. Již více než čtyřicet let je
možné jej obdivovat v Muzeu Českého
ráje
v Turnově, kvůli kterému zde byla na
počátku 70. let
minulého století dokonce
vystavěna nová budova.
Socha sv. Josefa
Krajina Českého ráje, obdobně jako
další české regiony, je
charakteristická
drobnými sakrálními
památkami rozmístěnými
podél cest, na
návsích, v polích a na
lukách. Při
procházce krajinou potkáme boží muka,
plastiky světců nebo smírčí
kříže. Tyto
objekty byly obvykle stavěny na památku
šťastných
i nešťastných
událostí, případně jako projev
díků za
odvrácení neštěstí či
uzdravení
nemocného. Sloužily k
uctění mrtvých
i k usmíření sporu
o majetkovou držbu. Často vymezovaly hranice pozemků. Nejprve
dřevěná, později
kamenná boží muka jsou v české krajině
doložena od
14. století. K jejich největšímu
rozšíření došlo v
baroku. Barokní člověk začal výrazně formovat
krajinu
kolem sebe. Umístěním drobných
architektonických objektů do krajiny
dotvářel v duchu dobové estetiky
i filozofie
její podobu a vytvářel tak komplexní
prostor s
prvky sakrálními,
světskými i přírodními. V tomto
období byl
v Čechách budován kult světců, mezi nimi
i sv.
Josefa. Údajně nejstarší
vyobrazení
sv. Josefa ve středoevropském prostoru
pochází ze 14. století
a nalézá se na
oltářní menze
dómu v Kolíně nad Rýnem.
Oblíbenost tohoto
světce, Ježíšova pěstouna, dotvrzuje popularita
křestního jména Josef, které
s pýchou nosí chlapci a muži již po
staletí.
Patronát svatého Josefa je skutečně
široký.
Za svého ochránce
jej mohou považovat všechny rodiny, děti i sirotci, z
řemeslníků tesaři, truhláři, dřevorubci nebo
koláři. Jeho sochy se proto v
horských a podhorských oblastech, kde
práce
se dřevem přinášela každodenní obživu,
vyskytují poměrně často.
Nedaleko odtud stojící socha sv.
Josefa je
jednou z mnoha památek
připomínajících
tvorbu
lidových kameníků, kteří zaplnili
krajinu
Českého ráje sochami a kříži. Ty často
stávaly na místech
památných
událostí, křižovatkách dnes už
zaniklých
cest nebo na exponovaných místech, jako je toto,
odkud
český zemský patron
shlíží na širý
český
kraj. Sochu připisujeme kamenickému mistru
Ignáci
Martincovi
(1784–1841) ze Sestroňovic u
Frýdštejna, který ji zhotovil ve
dvacátých letech 19. století.
Podobný
reliéf sv. Jiří, který je zde na
podstavci, bychom
našli i na Martincově soše sv. Josefa v
Malé
Skále-Vranovém. Svatý Josef s
Ježíškem v náručí patřil
v podhorském kraji k
oblíbeným světcům.
      
Mapa
naučné stezky Josefa Pekaře s vyznačením
umístění panelu č. 5
na Malém Rohozci Na
Pískách, autor Jiří Lode (2020)

|
|


|